Algemene Voorwaarden

Algemene voorwaarden van GKR V.O.F., gevestigd te Breda en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 94333572 (hierna: “GKR”).

Artikel 1: Toepasselijkheid
  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en opdrachten die GKR uitbrengt of aangaat met klanten.
  2. De voorwaarden gelden eveneens voor alle vervolgopdrachten, offertes en overeenkomsten met dezelfde klant, ongeacht of deze samenhangen met of voortvloeien uit eerder gedane offertes of gesloten overeenkomsten.
  3. Afwijkingen of aanvullingen op deze voorwaarden zijn alleen bindend indien ze schriftelijk zijn overeengekomen met GKR. Dergelijke afwijkingen gelden uitsluitend voor de specifieke gelegenheid waarvoor ze zijn afgesproken.
Artikel 2: Offertes
  1. Offertes van GKR zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Indien een offerte geen aanvaardingstermijn vermeldt, blijft het aanbod geldig totdat GKR dit herroept.
  2. Alle door of namens GKR bij een offerte verstrekte tekeningen, ontwerpen en overige informatie blijven eigendom van GKR. Indien geen overeenkomst tot stand komt, is de klant verplicht deze materialen op eerste verzoek van GKR onmiddellijk te retourneren. Het is de klant niet toegestaan om op enigerlei wijze kopieën van deze materialen te behouden. GKR behoudt alle exclusieve rechten (waaronder intellectuele eigendomsrechten) op de verstrekte stukken.
  3. De door GKR verstrekte documentatie en informatie mogen niet worden gereproduceerd, openbaar gemaakt of aan derden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van GKR.
  4. Door de klant aan GKR ter beschikking gestelde materiaal (zoals tekeningen, modellen, ontwerpen, monsters, berekeningen, prospectussen e.d.) wordt door GKR gedurende zes maanden na ontvangst bewaard ten behoeve van de klant.
  5. De klant staat in voor de juistheid van alle door hem verstrekte gegevens, specificaties en berekeningen en vrijwaart GKR volledig voor eventuele fouten en/of schade die voortvloeien uit onjuistheden daarin.
  6. De klant vrijwaart GKR voorts tegen alle aanspraken van derden wegens inbreuk op intellectuele eigendomsrechten, indien die aanspraken voortkomen uit door de klant aangeleverd materiaal (zoals gegevens, modellen, afbeeldingen, enz.) dat GKR heeft gebruikt in het kader van de offerte of opdracht.
Artikel 3: Prijs en prijsaanpassing
  1. Alle door GKR gehanteerde prijzen zijn exclusief btw en andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. GKR is gerechtigd om prijzen aan te passen indien na het uitbrengen van een offerte of het sluiten van een overeenkomst kostprijsbepalende factoren aanzienlijk wijzigen. Hieronder vallen bijvoorbeeld wijzigingen in lonen, prijzen van hulpmaterialen of diensten van derden, wettelijke heffingen of andere kosten die de prijs van de dienstverlening beïnvloeden. GKR zal de klant dergelijke prijswijzigingen schriftelijk mededelen.
  3. Indien een opdracht op verzoek van de klant wordt gewijzigd of aangevuld en dit invloed heeft op de prijs of levertijd, is GKR bevoegd de meer- of minderprijs en/of de (op)levertermijn dienovereenkomstig aan te passen. Meerwerk zal worden vergoed op basis van de overeengekomen tarieven of, bij gebreke daarvan, de gebruikelijke tarieven van GKR.
  4. Aanbiedingen of offertes van GKR zijn gebaseerd op de informatie die door de klant is verstrekt. Indien die informatie onvolledig of onjuist blijkt te zijn, heeft GKR het recht de overeengekomen prijs en uitvoeringstermijn aan te passen aan de realiteit van de werkzaamheden.
Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst
  1. Overeenkomsten met GKR hebben de juridische kwalificatie van een inspanningsverbintenis. Dit betekent dat GKR zich naar beste kunnen zal inspannen om het beoogde resultaat te bereiken, tenzij uitdrukkelijk een resultaatsverplichting is overeengekomen. GKR bepaalt zelfstandig de wijze waarop de overeengekomen dienstverlening wordt uitgevoerd.
  2. Uitsluitend GKR geldt jegens de klant als contractspartij, ook indien het (stilzwijgend) de bedoeling is dat bepaalde werkzaamheden door een specifieke persoon worden uitgevoerd. De werking van artikel 7:404 BW (dat ziet op uitvoering door beoogde personen) wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Alle personen – zowel natuurlijke personen als rechtspersonen – die direct of indirect bij de uitvoering van de dienstverlening door GKR zijn betrokken, kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen.
  3. De (feitelijke) bestuurders van GKR evenals degenen die voor GKR werkzaamheden verrichten zijn niet persoonlijk gebonden of aansprakelijk. De werking van artikel 7:407 lid 2 BW (hoofdelijke aansprakelijkheid bij opdracht aan meerdere personen) is daarom uitdrukkelijk uitgesloten.
  4. GKR heeft het recht om bepaalde werkzaamheden door derden te laten uitvoeren of zich bij te laten staan door derden, mits GKR de klant hiervan op de hoogte stelt. De klant vrijwaart GKR voor aansprakelijkheid voor schade die ontstaat door fouten of tekortkomingen van deze ingeschakelde derden. In dit verband sluit GKR de toepasselijkheid van artikel 6:76 BW (aansprakelijkheid voor hulppersonen) uit.
  5. Termijnen genoemd in de overeenkomst zijn indicatief. GKR spant zich in om overeengekomen (leverings)termijnen na te komen, maar overschrijding daarvan zal nooit als fatale termijn worden beschouwd. Bij overschrijding van een termijn dient de klant GKR schriftelijk in gebreke te stellen en een redelijke termijn voor nakoming te gunnen.
  6. Indien GKR de overeengekomen prestatie niet kan leveren doordat de klant of een door de klant ingeschakelde derde niet de benodigde medewerking verleent of de uitvoering belemmert, draagt de klant hiervoor de verantwoordelijkheid en is hij in verzuim. In zo’n geval heeft GKR recht op vergoeding van alle gemaakte kosten en geleden schade, waaronder eventuele ontbindingsschade. Ter voorkoming van discussies over de omvang van deze schade komen partijen nu reeds overeen dat deze schade gefixeerd wordt op ten minste 50% van de overeengekomen contractprijs, onverminderd het recht van GKR op volledige schadevergoeding.
  7. Indien GKR de prestatie niet kan verrichten binnen de afgesproken termijnen of op de afgesproken locatie door toedoen van de klant (of een derde die in opdracht van de klant handelt), komen de daaruit voortvloeiende gevolgen voor rekening en risico van de klant. In een dergelijk geval is de klant aansprakelijk voor de door GKR geleden schade, welke bij voorbaat wordt gesteld op 50% van de overeengekomen contractprijs, onverminderd het recht van GKR op volledige schadevergoeding.
Artikel 5: Betaling
  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, hanteert GKR een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum. Binnen die termijn moet het verschuldigde bedrag effectief door GKR zijn ontvangen.
  2. Betaling dient plaats te vinden zonder enige aftrek, korting, opschorting of verrekening. De klant heeft niet het recht betaling op te schorten of bedragen te verrekenen. GKR bepaalt op welke wijze en op welk rekeningnummer betaling dient te geschieden.
  3. GKR is gerechtigd de uitvoering van lopende overeenkomsten op te schorten zolang eerdere facturen niet volledig zijn betaald. Het niet tijdig betalen van (een deel van) een factuur geeft GKR het recht haar prestaties op te schorten tot volledige betaling is ontvangen.
  4. Zelfs indien GKR reeds een deel van de prestatie heeft geleverd, is GKR bevoegd om van de klant voldoende financiële zekerheid te eisen alvorens tot verdere levering of dienstverlening over te gaan.
  5. GKR is te allen tijde gerechtigd om deelleveringen afzonderlijk te factureren. Iedere deeloplevering of fase van een project kan in rekening worden gebracht.
  6. Alle door GKR in rekening gebrachte bedragen en openstaande facturen worden, zonder dat ingebrekestelling is vereist, onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
    – indien de klant in staat van faillissement wordt verklaard of zelf faillissement aanvraagt;
    – indien de klant surseance van betaling (uitstel van betaling) aanvraagt of dit aan hem wordt verleend;
    – indien de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) op de klant (natuurlijke persoon) van toepassing wordt verklaard;
    – indien op de klant beslag wordt gelegd, de klant onder curatele wordt gesteld of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen verliest;
    – indien de klant één of meer van zijn verplichtingen uit deze of enige andere overeenkomst met GKR niet nakomt.
  7. De klant is van rechtswege in verzuim als de hierboven bedoelde betalingstermijn is verstreken zonder volledige betaling. Een nadere ingebrekestelling door GKR is daarvoor niet vereist.
  8. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de klant, zonder nadere aankondiging, een vertragingsrente van 1,5% per maand verschuldigd over het openstaande bedrag. Een gedeelte van een maand wordt daarbij als een volle maand gerekend. Elke jaar cumuleren de openstaande rente en hoofdsom (rente-op-rente).
  9. Indien de klant na aanmaning of sommatie nalatig blijft een openstaand bedrag te voldoen, is de klant een boete wegens te late betaling Deze boete bedraagt 15% van het totaal openstaande bedrag. Indien het openstaande bedrag niet meer dan €10.000,- bedraagt, is in plaats daarvan een vaste boete van €750,- verschuldigd. Deze boete komt bovenop het recht van GKR om nakoming en/of schadevergoeding te vorderen.
  10. Voor zover de hierboven bedoelde boete juridisch niet toewijsbaar blijkt, is de klant alsnog gehouden de buitengerechtelijke incassokosten aan GKR te vergoeden. Deze kosten worden gesteld op de daadwerkelijk door GKR gemaakte kosten voor inschakeling van een incassopartner.
  11. In geval van een gerechtelijke procedure omtrent de overeenkomst of de incasso van vorderingen, komen alle daadwerkelijke gerechtelijke en advocatenkosten van GKR voor rekening van de klant, ongeacht eventuele proceskostenveroordelingen volgens wettelijke staffels. GKR mag deze werkelijke kosten integraal op de klant verhalen.
Artikel 6: Aansprakelijkheid
  1. GKR sluit iedere aansprakelijkheid voor schade jegens de klant uit, zolang de klant niet volledig heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen jegens GKR. Zolang de klant in gebreke is met betaling, kan hij geen aanspraak maken op enige schadevergoeding.
  2. GKR is niet aansprakelijk voor enige schade geleden door de klant, inclusief schadeverplichtingen wegens ontbinding van de overeenkomst of uit onrechtmatige daad, tenzij de klant aantoont dat de schade het directe gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van GKR zelf of haar leidinggevenden.
  3. GKR is in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade. Onder gevolgschade wordt in ieder geval verstaan: gederfde winst, gemiste omzet, productie- of bedrijfsstilstand en andere indirecte schade, van welke aard dan ook.
  4. GKR is evenmin aansprakelijk voor enige beschadiging of waardevermindering van zaken van de klant (waaronder bijvoorbeeld diens website en de daarop aanwezige content). De klant draagt te allen tijde zelf de verantwoordelijkheid voor het beschermen en verzekeren van zijn eigendommen.
  5. Indien GKR in enig geval toch aansprakelijk mocht zijn, is de omvang van de te vergoeden schade altijd beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van GKR dekt, vermeerderd met het toepasselijke eigen risico. Alleen wanneer de verzekeraar tot uitkering overgaat, komt schade voor vergoeding door GKR in aanmerking.
  6. Indien de verzekeraar van GKR om welke reden dan ook geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, dan is elke aansprakelijkheid van GKR beperkt tot hoogstens het factuurbedrag (of de factuurbedragen) voor de betreffende opdracht waarbij de schade is ontstaan, exclusief btw, met een absoluut maximum van €10.000,-.
  7. Alle eventuele aanspraken op schadevergoeding tegen GKR vervallen indien niet binnen één jaar nadat de betreffende aansprakelijkstelling is ontstaan, een rechtsvordering daarover aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechter (zoals aangewezen in deze voorwaarden). Na verloop van die termijn vervalt ieder recht op schadevergoeding.
  8. Voor zover GKR bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt van derden (onderaannemers, freelancers, etc.), is aansprakelijkheid voor fouten van deze derden uitgesloten (conform artikel 6:76 BW). De klant dient zich desgewenst zelf tegen eventuele schade door ingeschakelde derden te verzekeren.
  9. De klant vrijwaart GKR volledig tegen aanspraken van derden die door de uitvoering van de overeenkomst schade lijden, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid van GKR. Deze vrijwaring heeft betrekking op alle aanspraken, ongeacht de oorzaak, bijvoorbeeld aanspraken wegens productaansprakelijkheid, inbreuk op rechten van derden of anderszins.
  10. Schadeclaims van de klant dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk aan GKR te worden gemeld. Bovendien dienen dergelijke claims binnen redelijke termijn na ontdekking te worden ingediend. Iedere rechtsvordering tot schadevergoeding tegen GKR vervalt indien deze niet binnen één jaar na het ontstaan van de claim bij de bevoegde rechter aanhangig is gemaakt (zoals ook bepaald in lid 7).
  11. GKR is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van digitale verzending of verstrekking van gegevens door GKR of de klant via e-mail of internet. Hieronder valt onder meer – maar niet uitsluitend – het risico op virusbesmetting, hacking, phishing, malware, datacorruptie of ongeautoriseerde toegang tot gegevens door derden.
Artikel 7: Overmacht
  1. Er is sprake van overmacht aan de zijde van GKR indien GKR gehinderd wordt in het nakomen van haar verplichtingen uit de overeenkomst, of in de voorbereiding daarvan, door omstandigheden die buiten haar schuld of risicosfeer liggen. Hieronder worden begrepen (maar niet beperkt tot): oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, terrorisme, molest; brand, waterschade; pandemie of epidemie; georganiseerde of wilde stakingen; bedrijfsbezetting, uitsluiting of lock-out; overheidsmaatregelen; in- en uitvoerbelemmeringen; storingen in de levering van energie; defecten of storingen in (telecommunicatie)netwerken of hardware/software bij GKR of de klant; en alle vergelijkbare omstandigheden die de nakoming voor GKR onmogelijk maken.
  2. In geval van overmacht worden eventuele leverings- of uitvoeringstermijnen automatisch verlengd met de periode gedurende welke de overmachtssituatie voortduurt. GKR is gedurende de overmacht niet gehouden haar verplichtingen na te komen en er treedt geen tekortkoming in.
  3. Indien de overmachttoestand langer dan één maand duurt, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde gedeelte te ontbinden, zonder dat hierdoor een recht op schadevergoeding ontstaat. Ontbinding op grond van overmacht dient schriftelijk te geschieden.
  4. Indien GKR bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of nog zal kunnen voldoen, is GKR gerechtigd om het reeds uitgevoerde deel afzonderlijk te factureren. De klant is verplicht deze deelprestatie te betalen alsof het een zelfstandige overeenkomst betrof. Ontbinding door de klant is in dat geval niet mogelijk voor het deel dat al is uitgevoerd.
  5. GKR en de klant zijn over en weer niet gehouden tot nakoming van enige verplichting en niet aansprakelijk voor enige schade of kosten in geval van ontbinding van de overeenkomst wegens overmacht.
Artikel 8: Intellectuele eigendom
  1. Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de door GKR vervaardigde of ter beschikking gestelde producten en diensten (en de resultaten daarvan) berusten uitsluitend bij GKR, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Indien voor de verkrijging van dergelijke rechten een depot of registratie vereist is, is uitsluitend GKR daartoe bevoegd. Levering van producten of diensten aan de klant houdt geen overdracht van intellectuele eigendomsrechten in.
  2. Tenzij anders overeengekomen blijven alle in het kader van een opdracht door GKR tot stand gebrachte werktekeningen, illustraties, ontwerpen, schetsen, foto’s, video’s, documenten en andere materialen of (elektronische) bestanden eigendom van GKR. Deze opsomming is niet limitatief.
  3. Na volledige voldoening door de klant van al zijn verplichtingen uit de overeenkomst, verkrijgt de klant een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht op de door GKR geleverde producten en diensten, uitsluitend voor de overeengekomen doeleinden en de duur die partijen daarvoor hebben afgesproken. De klant zal bij het gebruik van deze producten en diensten strikt de voorwaarden van de overeenkomst en deze algemene voorwaarden naleven. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van GKR is het de klant niet toegestaan de voortgebrachte resultaten te verveelvoudigen, over te dragen, te verkopen of openbaar te maken anders dan overeengekomen.
  4. Tenzij het geleverde werk zich daar niet voor leent, is GKR te allen tijde gerechtigd om haar naam op of bij de producten of diensten te vermelden. Evenzeer heeft GKR het recht haar naam te verwijderen bij publicatie, mocht zij dat wensen. De klant mag zonder voorafgaande toestemming de naam van GKR (of andere rechthebbenden) niet verwijderen of weglaten indien hij de producten of diensten openbaar maakt of vermenigvuldigt.
  5. Indien GKR voor de uitvoering van de overeenkomst gebruikmaakt van informatie, materialen of werken die door de klant zijn verstrekt en waarop intellectuele eigendomsrechten van derden rusten, dan staat de klant ervoor in dat hij de noodzakelijke rechten of toestemmingen heeft verkregen om deze aan GKR te verstrekken en door GKR te laten gebruiken. De klant vrijwaart GKR tegen alle aanspraken van derden die voortvloeien uit een beweerde inbreuk op intellectuele of industriële eigendomsrechten (zoals auteursrechten, merkrechten, octrooien) of schending van portretrechten, in verband met door de klant aangeleverde materialen of informatie.
  6. GKR zal zich inspannen om ervoor te zorgen dat de door haar geleverde producten en diensten geen inbreuk maken op rechten van derden op het gebied van intellectuele eigendom. Mocht desondanks komen vast te staan dat een door GKR geleverd product of dienst een inbreuk op een recht van intellectuele eigendom van een derde vormt, dan zal GKR – mits de klant aantoont dat de inbreuk niet is veroorzaakt door eigen toedoen of wijzigingen door de klant – de daardoor door de klant geleden schade vergoeden tot maximaal de hoogte van de contractsom (exclusief btw) die de klant voor het betreffende product of dienst aan GKR heeft betaald. Bij overeenkomsten met een langere looptijd dan zes maanden wordt de aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding over de laatste zes maanden. In alle gevallen is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekeraar van GKR uitkeert, vermeerderd met het eigen risico. De klant dient GKR echter tijdig en volledig te informeren over eventuele aanspraken van derden, bij gebreke waarvan elke aanspraak op schadevergoeding vervalt en GKR in redelijkheid niet in staat wordt gesteld zich te verweren of de schade te beperken.
Artikel 9: Beëindiging, opzegging en ontbinding
  1. Indien een met GKR gesloten overeenkomst de strekking heeft van een duurovereenkomst voor onbepaalde tijd, kan deze door zowel GKR als de klant schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden, gerekend vanaf de laatste dag van de kalendermaand. Opzegging van een dergelijke overeenkomst leidt niet tot enige verplichting tot schadevergoeding over en weer.
  2. Indien de klant enige verplichting uit een met GKR gesloten overeenkomst (of een daarmee samenhangende eerdere of latere overeenkomst) niet nakomt, of GKR goede grond heeft te vrezen dat de klant niet zal nakomen, dan worden alle vorderingen van GKR op de klant direct en volledig opeisbaar. GKR heeft in dat geval het recht om een of meerdere van de volgende maatregelen te treffen:
    • a) van de klant vooruitbetaling of aanvullende zekerheid voor de nakoming te eisen, waaronder begrepen onmiddellijke betaling voorafgaand aan (verdere) levering voor alle lopende en nog te sluiten overeenkomsten;
    • b) haar verdere prestaties op te schorten, waaronder begrepen het stopzetten van leveringen en het staken van de productie of bewerking van zaken, onverminderd het recht van GKR om tegelijk of later alsnog zekerheidsstelling voor betaling te vorderen. Nadat de klant geheel aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, heeft GKR recht op een nieuwe levertijd die rekening houdt met de op dat moment bestaande planning en mogelijkheden in haar bedrijf en dat van haar leveranciers;
    • c) de betreffende overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden voor zover deze nog niet is uitgevoerd, zonder tot enige schadevergoeding aan de klant verplicht te zijn;
    • d) één of meerdere andere lopende overeenkomsten met de klant, ook voor zover de klant daarbij (nog) niet in verzuim is, geheel of gedeeltelijk te ontbinden voor het nog niet uitgevoerde gedeelte, zonder tot schadevergoeding verplicht te zijn.
  3. Ontbinding of opzegging op grond van dit artikel laat het recht van GKR op volledige schadevergoeding In geval van ontbinding wegens toerekenbaar tekortschieten door de klant, of bij annulering van een order/overeenkomst door de klant, heeft GKR recht op een schadevergoeding ter compensatie van gederfde winst en gemaakte kosten. De hoogte van deze schadevergoeding wordt bepaald aan de hand van het tijdstip van annulering ten opzichte van het geplande tijdstip van (aanvang van) levering van de prestatie:
  4. In lijn met lid 3 geldt de volgende staffel voor gefixeerde schadevergoeding bij annulering door de klant of ontbinding door GKR wegens toerekenbaar tekortschieten van de klant:
    • a) Bij annulering 8 weken of meer vóór aanvang van de levering: vergoeding van 20% van het order- of offertebedrag;
    • b) Bij annulering 4 weken vóór aanvang van de levering: vergoeding van 40% van het order- of offertebedrag;
    • c) Bij annulering 2 weken vóór aanvang van de levering: vergoeding van 60% van het order- of offertebedrag;
    • d) Bij annulering na of op het moment van de afgesproken leverdatum: vergoeding van 100% van het order- of offertebedrag.
  5. Indien GKR op verzoek van de klant instemt met annulering, opzegging of ontbinding van een overeenkomst, dan is de klant eveneens de onder lid 4 genoemde vergoedingen verschuldigd (tenzij schriftelijk anders overeengekomen). Het akkoord van GKR met een dergelijk verzoek laat haar recht op volledige schadevergoeding (voor zover de werkelijke schade hoger is) onverlet.
Artikel 10: Klachten en reclames
  1. De klant dient eventuele klachten over de prestatie van GKR (van welke aard dan ook) zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan GKR. Het indienen van een klacht ontslaat de klant niet van zijn (betalings)verplichtingen; de klant is niet gerechtigd om op basis van een klacht zijn verplichtingen op te schorten of te verrekenen.
  2. Klachten over direct zichtbare gebreken of tekortkomingen in de geleverde diensten of producten dienen onmiddellijk bij oplevering of uitvoering aan GKR te worden gemeld. Indien de klant dergelijke gebreken niet direct meldt, worden de geleverde diensten of producten geacht correct en conform de overeenkomst te zijn uitgevoerd en geaccepteerd.
  3. Het recht van de klant om te reclameren vervalt indien de klant de geleverde producten of resultaten in gebruik heeft genomen, bewerkt of verwerkt, of anderszins stilzwijgend heeft aanvaard. In dat geval worden de werkzaamheden als deugdelijk en definitief geaccepteerd beschouwd.
  4. Klachten over niet-zichtbare gebreken dienen binnen vijf (5) werkdagen na ontdekking – of nadat de klant het gebrek redelijkerwijs had moeten ontdekken – schriftelijk aan GKR te worden gemeld. Bij overschrijding van die termijn vervalt ieder recht van de klant op reclame ten aanzien van het betreffende gebrek, en geldt ook hier dat de prestatie als geaccepteerd wordt beschouwd.
  5. Andere klachten, van welke aard ook, dienen door de klant binnen de overeengekomen betalingstermijn aan GKR kenbaar te worden gemaakt. Bij gebreke daarvan vervalt het recht om later nog over die kwestie te klagen.
Artikel 11: Eigendomsvoorbehoud
  1. Alle door GKR geleverde zaken en materialen blijven eigendom van GKR totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen jegens GKR uit welke hoofde dan ook. Dit omvat de verplichting tot betaling van de geleverde of nog te leveren producten/diensten, eventuele vorderingen wegens tekortschieten van de klant in de nakoming van de overeenkomst, alsmede alle bijkomende kosten, rente en boetes.
  2. Indien uit de door GKR geleverde zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust door de klant een nieuwe zaak wordt gevormd (bijvoorbeeld door be- of verwerking), dan vindt die vorming plaats voor GKR en gaat de klant die zaak voor GKR houden totdat de klant al zijn betalingsverplichtingen is nagekomen. Op het moment van volledige betaling van alle openstaande vorderingen zal het eigendomsvoorbehoud vervallen en verkrijgt de klant het eigendom. Tot die tijd is de klant verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken voldoende te verzekeren tegen brand, diefstal, waterschade en andere risico’s, en de polis daarvan op eerste verzoek aan GKR te tonen.
  3. Voor zover GKR nog andere openstaande vorderingen op de klant heeft en GKR aan de klant producten of diensten heeft geleverd waarop géén eigendomsvoorbehoud (meer) rust, verstrekt de klant hierbij aan GKR een bezitloos pandrecht op die producten en zaken, tot zekerheid van de nakoming van al zijn verplichtingen jegens GKR. GKR aanvaardt dit pandrecht op het moment van totstandkoming van deze overeenkomst. De klant zal op eerste verzoek van GKR meewerken aan het formaliseren van dit pandrecht, bijvoorbeeld door het ondertekenen van een pandakte, en garandeert dat hij bevoegd is om een dergelijk pandrecht te vestigen en dat op de desbetreffende zaken (afgezien van GKR’s rechten) geen andere beperkte rechten rusten.
  4. Indien de klant de onder eigendomsvoorbehoud geleverde goederen doorverkoopt aan een derde, is de klant verplicht op verzoek van GKR een (stil) pandrecht te vestigen op de vorderingen die hij uit die doorverkoop op die derde verkrijgt, tot zekerheid van de vorderingen van GKR op de klant.
  5. De klant mag de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken niet verpanden, doorverkopen, doorleveren of op enige andere wijze bezwaren of aan derden overdragen, zolang het eigendomsvoorbehoud daarop rust. De klant zal steeds als een zorgvuldig schuldenaar voor de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zorgdragen.
  6. Alle kosten die GKR moet maken in verband met het uitoefenen van haar eigendomsrechten (zoals het terughalen van goederen bij de klant) en alle daaraan verbonden gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, komen voor rekening van de klant. Eveneens komen de kosten gemoeid met de vestiging en uitwinning van zekerheidsrechten (zoals bedoeld in lid 3 en 4) voor rekening van de klant.
Artikel 12: Hoofdelijkheid
  1. Indien GKR één of meerdere overeenkomsten aangaat met meerdere (rechts)personen gezamenlijk (bijvoorbeeld een combinatie van partijen als klant), dan is ieder van die personen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige nakoming van de verplichtingen uit die overeenkomst(en). Dit houdt in dat GKR elke betrokken partij afzonderlijk kan aanspreken voor de volledige verplichtingen, ongeacht de onderlinge afspraken tussen die partijen.
Artikel 13: Personeel
  1. De klant zal zich onthouden van het in dienst nemen of anderszins direct of indirect inschakelen van personeel of medewerkers van GKR, gedurende de looptijd van de samenwerking en tot één jaar na afloop daarvan, zonder schriftelijke toestemming van GKR. Onder medewerkers van GKR wordt in dit artikel verstaan: alle personen die in dienst zijn van GKR of die ten tijde van de uitvoering van de overeenkomst in dienst waren van GKR. Deze bepaling beoogt GKR te beschermen tegen ongeoorloofde benadering of overname van haar personeel door relaties.
Artikel 14: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
  1. Op alle rechtsverhoudingen tussen GKR en de klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van offertes, overeenkomsten en deze algemene voorwaarden, en die niet in onderling overleg kunnen worden opgelost, zullen – voor zover de wet dat toelaat – worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Zeeland-West-Brabant, locatie Breda. Niettemin behoudt GKR zich het recht voor om een geschil, indien gewenst, aanhangig te maken bij de volgens de wet bevoegde rechter in het arrondissement waar de klant statutair gevestigd is.